Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Program ma na celu stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Więcej o programie pod linkiem: https://www.gov.pl/web/laboratoria

W ramach programu Laboratoria Przyszłości szkoła zakupiła pomoce dydaktyczne oraz sprzęt o łącznej wartości 200 000 złotych. Do 31 grudnia 2021r. wykorzystano 60 % otrzymanych środków, a kolejne 40 % do 31 sierpnia 2022r. W ramach projektu zakupiono pomoce naukowe, sprzęt i wyposażenie pracowni, z uwzględnieniem propozycji obowiązkowych oraz dodatkowych rekomendowanych przez MEiN. Są to:

  • Drukarka 3D wraz z akcesoriami ( filamenty)
  • Skaner 3D
  • Laptop wraz z pakietem office
  • Wizualizer Epson
  • Mikroskop Delta
  • Teleskop Levenhuk Skyline
  • Stacja lutownicza
  • Zestaw FORBOT do kursu Arduino ( m.in. z mikrokontrolerem, płytką stykową) wraz z materiałami edukacyjnymi
  • Aparat cyfrowy z możliwością nagrywania w jakości 4K
  • Mobilny zestaw nagłośnieniowy
  • Przenośny zestaw Streetstar
  • Mikroporty z akcesoriami
  • Mikrofon z akcesoriami
  • Zestawy mikrofonów bezprzewodowych
  • Zestaw oświetleniowy
  • Gimbal do aparatów cyfrowych
  • Statyw do aparatu fofograficznego
  • Zestawy robotów edukacyjnych wraz z akcesoriami ( Apitor X, Roboty Wonder Cue oraz Dash, Roboty Qoopers, Robot Emys )
  • Pociąg INTELINO do nauki kodowania i programowania
  • Zestawy klocków do samodzielnej konstrukcji ( LEGO Education SPIKE Prime, LEGO Education SPIKE Essential, LEGO Education BricQ Motion Prime, LEGO Education BricQ Motion Essential)
  • Badawcze pracownie przyrodnicze ( „Siła i oddziaływanie”, „Energia. To działa!”, „ Pogoda i klimat”, „ Ziemia i Kosmos”, „ Zmieniająca się planeta Ziemia”, „ Struktura i właściwości materii”, „ Życie w ekosystemach”, „ Struktura roślin i zwierząt”)
  • Laboratorium Smartbee Club ( „ Pociąg elektromagnetyczny i budowa silnika jednobiegunowego”, „ Kolorowa strona lustra”, „ Mechanika”, „ Elektrostatyka”, „ Próba ognia”, „ Hydrofobowy piasek”)
  • Stoliki meblowe z szafką i pojemnikami na drukarkę 3D
  • Szafy „ Kujawiak 3” z witryną
  • Zestaw mebli Kujawiak nr 4
  • Regał Mazur nr 17
  • Regał szkolny Kujawiak nr 8
  • Okulary ochronne
  • Fartuchy białe laboratoryjne

Dzięki udziałowi w programie Laboratoria Przyszłości szkoła pozyska dwie pracownie: naukowo-techniczną oraz programowania i robotyki. Od września 2022r. nauczyciele naszej placówki uczestniczą w szkoleniach, aby w pełni wykorzystać zakupione pomoce oraz sprzęt i uatrakcyjnić proces zdobywania wiedzy i umiejętności naszych uczniów, rozwijać zainteresowania, a przede wszystkim budować kompetencje przyszłości z tzw. kierunków STEAM.

 

WYKORZYSTANIE ZAKUPIONYCH
POMOCY DYDAKTYCZNYCH ORAZ SPRZĘTU

Od września 2022 roku rozpoczęliśmy działania w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zakupiony sprzęt ma wesprzeć nas w pracy nad rozwojem kompetencji kluczowych XXI wieku naszych uczniów.

WRZESIEŃ 2022

urządziliśmy w naszej szkole trzy pracownie:

  • druku 3D, programowania i robotyki w sali 118,
  • fizyczno – chemiczną, audio -video w sali 201,
  • dla klas 1-3 w sali 102

DRUK 3D

Nauczyciele wzięli udział w szkoleniu z obsługi oprogramowania oraz drukarki 3D Makerbot Sketch.
Zrealizowaliśmy pierwsze wydruki pomocy dydaktycznych.

SPRZĘT AUDIO

W czasie jesiennych zajęć na boisku szkolnym korzystaliśmy z mobilnego zestawu nagłośnieniowego.

LEGO EDUCATION SPIKE PRIME – TANCERZ

Na zajęciach robotyki uczniowie klas 4 i 5 konstruowali tancerza z zestawów Lego Education Spike Prime. Uczniowie poznali zasady pracy z klockami, rozwijali kompetencje społeczne oraz kształcili umiejętność pracy zespołowej. Zabawa z tancerzem przy muzyce dała młodym konstruktorom satysfakcję z efektów swojej pracy i dużo radości.


PAŹDZIERNIK 2022

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

W piątek 7 października obchodziliśmy Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Z tej okazji klasy czwarte ćwiczyły tabliczkę mnożenia za pomocą gry – Mnożenie kości. W grze wykorzystane były kości wydrukowane za pomocą drukarki 3D pozyskanej z programu Laboratoria Przyszłości.

EMYS – INTERAKTYWNY ROBOT DO NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO 

Do naszej społeczności szkolnej dołączył nowy przyjaciel dzieci Emys – robot edukacyjny. Nasi najmłodsi uczniowie z klas 1-3 będą się z nim regularnie widywać na lekcjach języka angielskiego oraz podczas spotkań koła języka angielskiego „Kids talk”. Emys to emocjonalny i interaktywny towarzysz dzieci w nauce, który czuje, widzi, słyszy, reaguje na dotyk i zawsze umie zaangażować dzieci w radosną zabawę. Zabawa jest dla uczniów niezbędna w procesie zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Dzieci zanurzone w języku zapominają, że się go uczą.

LEKCJE CHEMII

Podczas październikowych lekcji chemii uczniowie klas 8 określali odczyny różnych substancji, które używane są w życiu codziennym jak np. ocet czy płyn do prania. Młodzi adepci chemii pracowali w kilkuosobowych grupach rozwijając swoje umiejętności laboratoryjne. Wykorzystywali do tego celu podstawie szkło laboratoryjne oraz wskaźniki np. oranż metylowy czy uniwersalny papierek wskaźnikowy. Swoją pracę wykonywali zgodnie z zasadami BHP czyli w fartuchach i okularach ochronnych, które zostały zakupione z projektu ” Laboratoria Przyszłości”  


LISTOPAD 2022

KODOWANIE Z INTELINO

Uczniowie klas 1b, 1d, 2b, 2d, 3b i 3c w listopadzie odwiedzili szkolną pracownię informatyczną i wzięli udział w cyklu lekcji kodowania z inteligentnym pociągiem INTELINO. Pociąg wykorzystuje najnowszą technologię w dziedzinie robotyki, dzięki czemu można sterować nim zdalnie za pośrednictwem aplikacji. Uczniowie uczyli się programowania w zabawnej grze i wykorzystywali nowoczesne technologie w praktyce. Dodatkowo dzieci zapoznały się z robotami DASH , CUE i tancerzem LEGO SPIKE PRIME.

APITOR X – SAMOCHÓD WYŚCIGOWY

Uczniowie klas 7 na zajęciach robotyki konstruowali samochód wyścigowy z zestawu klocków Apitor X.


GRUDZIEŃ 2022

NAUKA PRZEZ ZABAWĘ

Dzieci z klasy 2b podczas zajęć rozwijających w ramach programu „Laboratoria przyszłości” uczyły się kodowania, planowania, współpracy. Wszystko to w atmosferze zabawy z wykorzystaniem klocków KORBO. Budując, bawiąc się uczniowie mogli odkrywać zasady działania przekładni mechanicznej. Widoczne gołym okiem koła zębate wprawiające w ruch wybrane elementy konstrukcji działają na wyobraźnię. Zabawa i nauka przenikały się nawzajem. Myślę, że jeszcze wrócimy do nich nie raz.

„JEDZIE POCIĄG Z DALEKA”

Nasze świetlicowe dzieci, czyli Świetliki, w połowie grudnia  wybrały się w podróż pociągiem złożonym w sali komputerowej podczas zajęć robotyki. Na wzór „Expresu Polarnego” celem wycieczki stało się dotarcie do miejsca, gdzie każde dziecko czuje się szczęśliwe. Świetliki miały możliwość samodzielnie programować trasę pociągu, jego miejsca postoju, zmiany kierunku jazdy. Zabawa była wspaniała.

ŚNIEGOWE GWIAZDKI 3D

Włączyliśmy się w przygotowania do kiermaszu świątecznego. Wydrukowaliśmy ozdoby świąteczne – śnieżynki na naszej drukarce 3D.

KODOWANIE Z INTELINO

Kodowanie bez komputera z wykorzystaniem pociągu Intelino na lekcjach informatyki w klasach czwartych i piątych. Sterowanie pociągiem za pomocą tabletu. Aplikacja Intelino Smart Train pozwala uzyskać jeszcze większą kontrolę nad inteligentnym pociągiem i jego wieloma funkcjami za pomocą urządzenia z obsługą Bluetooth. 


STYCZEŃ 2023

ZABAWA Z DASH

Na zajęciach robotyki pojawiły się roboty edukacyjne Dash. Poprzez zabawę z robotami wchodzimy w świat programowania. Rozwijamy kluczowe umiejętności: logicznego myślenia, kreatywnego podejścia, współpracy i podstaw j. angielskiego.


Luty 2023

TAŃCZĄCE ROBOTY

Na szkolnym Festiwalu Nauki uczniowie wraz z nauczycielami informatyki zaprezentowali pokaz robotów. Prezentowały się roboty: Lego Mindstorms z czujnikiem koloru, Qoopers grający w grę „Kamień, papier, nożyce”, Tancerze i inteligentne rowery Lego Spike Prime oraz tańczący zespół Dash i Cue. Nagłośnienie w czasie trwania Festiwalu zapewnił przenośny zestaw Streetstar oraz zestawy mikrofonów bezprzewodowych zakupionych dzięki programowi „Laboratoria Przyszłości”.

Opublikowane: 8 października, 2022

Możliwość komentowania została wyłączona.