Od września 2022 roku rozpoczęliśmy działania w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zakupiony sprzęt ma wesprzeć nas w pracy nad rozwojem kompetencji kluczowych XXI wieku naszych uczniów.
WRZESIEŃ 2022
urządziliśmy w naszej szkole trzy pracownie:
- druku 3D, programowania i robotyki w sali 118,
- fizyczno – chemiczną, audio -video w sali 201,
- dla klas 1-3 w sali 102
DRUK 3D
Nauczyciele wzięli udział w szkoleniu z obsługi oprogramowania oraz drukarki 3D Makerbot Sketch.
Zrealizowaliśmy pierwsze wydruki pomocy dydaktycznych.
SPRZĘT AUDIO
W czasie jesiennych zajęć na boisku szkolnym korzystaliśmy z mobilnego zestawu nagłośnieniowego.
LEGO EDUCATION SPIKE PRIME – TANCERZ
Na zajęciach robotyki uczniowie klas 4 i 5 konstruowali tancerza z zestawów Lego Education Spike Prime. Uczniowie poznali zasady pracy z klockami, rozwijali kompetencje społeczne oraz kształcili umiejętność pracy zespołowej. Zabawa z tancerzem przy muzyce dała młodym konstruktorom satysfakcję z efektów swojej pracy i dużo radości.
PAŹDZIERNIK 2022
ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA
W piątek 7 października obchodziliśmy Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Z tej okazji klasy czwarte ćwiczyły tabliczkę mnożenia za pomocą gry – Mnożenie kości. W grze wykorzystane były kości wydrukowane za pomocą drukarki 3D pozyskanej z programu Laboratoria Przyszłości.
EMYS – INTERAKTYWNY ROBOT DO NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Do naszej społeczności szkolnej dołączył nowy przyjaciel dzieci Emys – robot edukacyjny. Nasi najmłodsi uczniowie z klas 1-3 będą się z nim regularnie widywać na lekcjach języka angielskiego oraz podczas spotkań koła języka angielskiego „Kids talk”. Emys to emocjonalny i interaktywny towarzysz dzieci w nauce, który czuje, widzi, słyszy, reaguje na dotyk i zawsze umie zaangażować dzieci w radosną zabawę. Zabawa jest dla uczniów niezbędna w procesie zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Dzieci zanurzone w języku zapominają, że się go uczą.
LEKCJE CHEMII
Podczas październikowych lekcji chemii uczniowie klas 8 określali odczyny różnych substancji, które używane są w życiu codziennym jak np. ocet czy płyn do prania. Młodzi adepci chemii pracowali w kilkuosobowych grupach rozwijając swoje umiejętności laboratoryjne. Wykorzystywali do tego celu podstawie szkło laboratoryjne oraz wskaźniki np. oranż metylowy czy uniwersalny papierek wskaźnikowy. Swoją pracę wykonywali zgodnie z zasadami BHP czyli w fartuchach i okularach ochronnych, które zostały zakupione z projektu ” Laboratoria Przyszłości”
LISTOPAD 2022
KODOWANIE Z INTELINO
Uczniowie klas 1b, 1d, 2b, 2d, 3b i 3c w listopadzie odwiedzili szkolną pracownię informatyczną i wzięli udział w cyklu lekcji kodowania z inteligentnym pociągiem INTELINO. Pociąg wykorzystuje najnowszą technologię w dziedzinie robotyki, dzięki czemu można sterować nim zdalnie za pośrednictwem aplikacji. Uczniowie uczyli się programowania w zabawnej grze i wykorzystywali nowoczesne technologie w praktyce. Dodatkowo dzieci zapoznały się z robotami DASH , CUE i tancerzem LEGO SPIKE PRIME.
APITOR X – SAMOCHÓD WYŚCIGOWY
Uczniowie klas 7 na zajęciach robotyki konstruowali samochód wyścigowy z zestawu klocków Apitor X.
GRUDZIEŃ 2022
NAUKA PRZEZ ZABAWĘ
Dzieci z klasy 2b podczas zajęć rozwijających w ramach programu „Laboratoria przyszłości” uczyły się kodowania, planowania, współpracy. Wszystko to w atmosferze zabawy z wykorzystaniem klocków KORBO. Budując, bawiąc się uczniowie mogli odkrywać zasady działania przekładni mechanicznej. Widoczne gołym okiem koła zębate wprawiające w ruch wybrane elementy konstrukcji działają na wyobraźnię. Zabawa i nauka przenikały się nawzajem. Myślę, że jeszcze wrócimy do nich nie raz.
„JEDZIE POCIĄG Z DALEKA”
Nasze świetlicowe dzieci, czyli Świetliki, w połowie grudnia wybrały się w podróż pociągiem złożonym w sali komputerowej podczas zajęć robotyki. Na wzór „Expresu Polarnego” celem wycieczki stało się dotarcie do miejsca, gdzie każde dziecko czuje się szczęśliwe. Świetliki miały możliwość samodzielnie programować trasę pociągu, jego miejsca postoju, zmiany kierunku jazdy. Zabawa była wspaniała.
ŚNIEGOWE GWIAZDKI 3D
Włączyliśmy się w przygotowania do kiermaszu świątecznego. Wydrukowaliśmy ozdoby świąteczne – śnieżynki na naszej drukarce 3D.
KODOWANIE Z INTELINO
Kodowanie bez komputera z wykorzystaniem pociągu Intelino na lekcjach informatyki w klasach czwartych i piątych. Sterowanie pociągiem za pomocą tabletu. Aplikacja Intelino Smart Train pozwala uzyskać jeszcze większą kontrolę nad inteligentnym pociągiem i jego wieloma funkcjami za pomocą urządzenia z obsługą Bluetooth.
STYCZEŃ 2023
ZABAWA Z DASH
Na zajęciach robotyki pojawiły się roboty edukacyjne Dash. Poprzez zabawę z robotami wchodzimy w świat programowania. Rozwijamy kluczowe umiejętności: logicznego myślenia, kreatywnego podejścia, współpracy i podstaw j. angielskiego.
PRZYGOTOWANIA DO FESTIWALU NAUKI
KONSTRUOWANIE Z LEGO SPIKE PRIME
W ramach przygotowań do nadchodzącego Festiwalu Nauki i planowanego pokazu robotów, uczniowie klasy 7b oraz uczennice klasy 8d konstruowali na lekcjach informatyki inteligentny rower z zestawów Lego Spike Prime.
Luty 2023
TAŃCZĄCE ROBOTY
Na szkolnym Festiwalu Nauki uczniowie wraz z nauczycielami informatyki zaprezentowali pokaz robotów. Prezentowały się roboty: Lego Mindstorms z czujnikiem koloru, Qoopers grający w grę „Kamień, papier, nożyce”, Tancerze i inteligentne rowery Lego Spike Prime oraz tańczący zespół Dash i Cue. Nagłośnienie w czasie trwania Festiwalu zapewnił przenośny zestaw Streetstar oraz zestawy mikrofonów bezprzewodowych zakupionych dzięki programowi „Laboratoria Przyszłości”.
MARZEC 2023
DRZWI OTWARTE SP 17
Pomoce zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” powitały naszych gości:
w krainie lingwistycznej – robot EMYS proponował zabawy i zadania w języku angielskim,
w krainie Laboratoria przyszłości – roboty Dash, Cue, Lego Spike Prime oraz Qoopers zachęcały dzieci do wspólnej zabawy z informatyką.
BADANIE WŁAŚCIWOŚCI ALKOHOLU ETYLOWEGO
W ostatnim czasie uczniowie klas 8 pracowali laboratoryjnie, wykorzystując fartuchy i okulary, które zostały zakupione z programu ” Laboratoria Przyszłości”. W ramach zajęć chemii badali właściwości fizyczne i chemiczne alkoholu etylowego. Młodzi adepci bardzo dobrze radzili sobie z powierzonym zadaniem i z niezwykłym skupieniem badali zjawisko kontrakcji czy proces denaturacji.
Wojciech Wróblewski
PROJEKTOWANIE 3D
Uczniowie klas ósmych rozpoczęli przygodę z projektowaniem 3D w Tinkercad – darmowym programie do modelowania 3D online, który działa w przeglądarce internetowej. Niektóre z projektów wykonanych przez uczniów zostały wydrukowane na drukarce 3D Makerbot Sketch. Na lekcjach informatyki tworzyliśmy – od projektu do wydruku: breloczki do kluczy z napisem (swoim imieniem), piony szachowe oraz podstawki na smartfony.
LEGO SPIKE – WŁASNE PROJEKTY
Na zajęciach robotyki realizowaliśmy własne projekty z Lego Spike Essential oraz Prime. Każda uczestniczka konstruowała i programowała swój dowolny model.
KWIECIEŃ 2023
PRZYJACIEL EMYS
Uczniowie klas 1-3 często na lekcjach języka angielskiego spotykali się z anglojęzycznym robotem edukacyjnym EMYS. Rozwiązywali interaktywne zadania, grali w gry, słuchali piosenek i historyjek oraz uczestniczyli w zabawach ruchowych.
LEGO SPIKE ESSENTIAL
Uczniowie klas 4 i 5 na lekcjach informatyki konstruowali i programowali wizualnie jaskiniowy samochód z klocków Lego Spike Essential. Po zbudowaniu modelu tworzyliśmy program kontrolujący światło pojazdu.
ROBOTY DASH I PROJEKTOWANIE 3D
Na zajęciach robotyki rozwijamy własne indywidualne zainteresowania. Niektórzy chłopcy poznawali bliżej możliwości sterowania i programowania robotów Dash, a niektórzy bardziej interesują się modelowaniem 3D w Tinkercad.
LEGO SPIKE PRIME
Na lekcjach informatyki w klasach czwartych i piątych zorganizowaliśmy wyścigi skoczków Lego Spike Prime. Po zbudowaniu skoczka według instrukcji, wprawieniu go w ruch i wypróbowaniu jego możliwości w wyścigu, nastąpiło tworzenie prototypu nowych odnóży, aby skoczek posuwał się naprzód szybciej.
WIZUALIZER EPSON
W klasie 8e na lekcji matematyki „Siatki ostrosłupów” wykorzystano wizualizer Epson zakupiony w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
MAJ 2023
LEGO SPIKE ESSENTIAL – ŚMIGAJĄCY ŚMIGŁOWIEC
Wiele radości na lekcjach informatyki sprawia konstruowanie i programowanie modeli z klocków Lego Spike Essential. Tym razem budowaliśmy śmigający śmigłowiec. Uczniowie wprowadzili bardzo ciekawe własne modyfikacje do wykonywanego projektu.
KOLOROWO W 3D
Nasze Laboratorium Przyszłości w sali 118 nabrało wiosennych kolorów dzięki literom i motylom wydrukowanym na drukarce 3D Makerbot Sketch.
LEGO SPIKE PRIME – TANCERZ
Na lekcjach informatyki w klasach szóstych uczniowie konstruowali i programowali tancerza z zestawu Lego Spike Prime.
WYŚCIGI SKOCZKÓW W KLASIE 8B
I znowu odbyły się wyścigi skoczków Lego Spike Prime, tym razem na lekcji informatyki w klasie 8b. Klocki Lego zapewniają świetną zabawę.
ŚMIGAJĄCY ŚMIGŁOWIEC W KLASIE 4A
Ponownie konstruowaliśmy śmigający śmigłowiec Lego Spike Essential na lekcji informatyki w klasie 4a.
NAUKA POLONEZA
Mobilny zestaw nagłośnieniowy zakupiony w ramach programu „Laboratoria przyszłości” towarzyszył często ósmoklasistom na zajęciach nauki poloneza przed zbliżającym się balem.
CZERWIEC 2023
DOWOLNE PROJEKTY LEGO SPIKE ESSENTIAL
Ilu uczniów na lekcji informatyki – tyle pomysłów na budowanie z klocków Lego Spike Essential. Dlatego na czerwcowych lekcjach każdy uczeń realizował swój dowolny projekt. Było różnorodnie, wesoło i ciekawie.
3D NA SZCZĘŚCIE
Na pożegnanie naszych ósmoklasistów wydrukowaliśmy na drukarce 3D Makerbot Sketch breloczki przynoszące szczęście.
ZAJĘCIA ROBOTYKI Z LEGO SPIKE PRIME
Na zajęciach robotyki chłopcy budowali własne modele z klocków Lego Spike Prime. Bez instrukcji, własne projekty, twórcze rozwiązania w których wykorzystali czujniki (koloru, siły) znajdujące się w zestawie.
DOWOLNE MODELE LEGO SPIKE PRIME
W klasie szóstej na lekcji informatyki chłopcy realizowali dowolne projekty Lego Spike Prime.
DZIEŃ SPORTU
21 czerwca odbył się Dzień Sportu na boisku szkolnym. Organizatorzy wydarzenia – nauczyciele wychowania fizycznego wykorzystali mobilny zestaw nagłośnieniowy zakupiony w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.