Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Program ma na celu stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Więcej o programie pod linkiem: https://www.gov.pl/web/laboratoria
W ramach programu Laboratoria Przyszłości szkoła zakupiła pomoce dydaktyczne oraz sprzęt o łącznej wartości 200 000 złotych. Do 31 grudnia 2021r. wykorzystano 60 % otrzymanych środków, a kolejne 40 % do 31 sierpnia 2022r. W ramach projektu zakupiono pomoce naukowe, sprzęt i wyposażenie pracowni, z uwzględnieniem propozycji obowiązkowych oraz dodatkowych rekomendowanych przez MEiN. Są to:
- Drukarka 3D wraz z akcesoriami ( filamenty)
- Skaner 3D
- Laptop wraz z pakietem office
- Wizualizer Epson
- Mikroskop Delta
- Teleskop Levenhuk Skyline
- Stacja lutownicza
- Zestaw FORBOT do kursu Arduino ( m.in. z mikrokontrolerem, płytką stykową) wraz z materiałami edukacyjnymi
- Aparat cyfrowy z możliwością nagrywania w jakości 4K
- Mobilny zestaw nagłośnieniowy
- Przenośny zestaw Streetstar
- Mikroporty z akcesoriami
- Mikrofon z akcesoriami
- Zestawy mikrofonów bezprzewodowych
- Zestaw oświetleniowy
- Gimbal do aparatów cyfrowych
- Statyw do aparatu fofograficznego
- Zestawy robotów edukacyjnych wraz z akcesoriami ( Apitor X, Roboty Wonder Cue oraz Dash, Roboty Qoopers, Robot Emys )
- Pociąg INTELINO do nauki kodowania i programowania
- Zestawy klocków do samodzielnej konstrukcji ( LEGO Education SPIKE Prime, LEGO Education SPIKE Essential, LEGO Education BricQ Motion Prime, LEGO Education BricQ Motion Essential)
- Badawcze pracownie przyrodnicze ( „Siła i oddziaływanie”, „Energia. To działa!”, „ Pogoda i klimat”, „ Ziemia i Kosmos”, „ Zmieniająca się planeta Ziemia”, „ Struktura i właściwości materii”, „ Życie w ekosystemach”, „ Struktura roślin i zwierząt”)
- Laboratorium Smartbee Club ( „ Pociąg elektromagnetyczny i budowa silnika jednobiegunowego”, „ Kolorowa strona lustra”, „ Mechanika”, „ Elektrostatyka”, „ Próba ognia”, „ Hydrofobowy piasek”)
- Stoliki meblowe z szafką i pojemnikami na drukarkę 3D
- Szafy „ Kujawiak 3” z witryną
- Zestaw mebli Kujawiak nr 4
- Regał Mazur nr 17
- Regał szkolny Kujawiak nr 8
- Okulary ochronne
- Fartuchy białe laboratoryjne
Dzięki udziałowi w programie Laboratoria Przyszłości szkoła pozyska dwie pracownie: naukowo-techniczną oraz programowania i robotyki. Od września 2022r. nauczyciele naszej placówki uczestniczą w szkoleniach, aby w pełni wykorzystać zakupione pomoce oraz sprzęt i uatrakcyjnić proces zdobywania wiedzy i umiejętności naszych uczniów, rozwijać zainteresowania, a przede wszystkim budować kompetencje przyszłości z tzw. kierunków STEAM.
WYKORZYSTANIE ZAKUPIONYCH
POMOCY DYDAKTYCZNYCH ORAZ SPRZĘTU
W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
W tym roku szkolnym nadal kontynuujemy działania w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zakupiony sprzęt wspiera nas w pracy nad rozwojem kompetencji kluczowych XXI wieku naszych uczniów.
WRZESIEŃ 2023
KOLEJKA LINOWA
Zajęcia robotyki i programowania dla klas trzecich w dniu 27 września. Budowaliśmy kolejkę linową z zestawów Lego Spike Essential.
UKŁAD SŁONECZNY
Wykorzystanie materiałów z astronomii do przedstawienia Układu Słonecznego na lekcji geografii.
ŻAGLOWÓZ
Zajęcia robotyki i programowania w klasach drugich poświęciliśmy budowaniu pojazdu z klocków Lego BricQ Motion Prime. Żaglowóz wprawiliśmy w ruch za pomocą ruchu powietrza.
PAŹDZIERNIK 2023
BUDOWA ŁODZI BAGIENNEJ
W dniu 2 października uczniowie klas 4 – 8 na zajęciach robotyki i programowania budowali łódź bagienną z klocków Lego Spike Essential. Tworzyli program, który powiadamiał kolorowym światłem, kiedy łódź przepływa koło krokodyla.
DOŚWIADCZENIA CHEMICZNE
Wykorzystanie cylindra miarowego w sporządzaniu mieszanin na lekcjach chemii.
DOBRA ZABAWA Z LEGO
Uczniowie klas drugich na zajęciach robotyki i programowania 3 października budowali sanie bobslejowe i tor lodowy z Lego Education BricQ Motion Essential. Następnie sprawdzali, czy bobslej pojedzie dalej, jeśli zwiększą jego masę oraz długość toru.
LISTOPAD 2023
POZNAJEMY ROBOTY DASH, CUE I ZESTAWY KLOCKÓW APITOR X
Na zajęciach robotyki i programowania rozwijamy indywidualne zainteresowania uczniów klas IV – VIII. W dniu 6 listopada poznawaliśmy roboty Wonder Dash i Cue. Opanowaliśmy umiejętność sterowania robotem za pomocą aplikacji Wonder na tabletach. Konstruktorzy sami budowali swojego robota korzystając z zestawu edukacyjnego Apitor X.
WYDRUKI 3D NA ŚWIĄTECZNY KIERMASZ
Tradycyjnie nasz zespół Laboratoria Przyszłości przyłącza się do organizacji kiermaszu świątecznego w szkole. W tym roku przygotowujemy kotki i roboty, które można powiesić jako ozdobę na choince lub dać komuś w upominku jako breloczek. Przystępujemy do pracy już w listopadzie, żeby zdążyć wydrukować odpowiednią ilość na naszej drukarce 3D Makerbot Sketch.
POCIĄG INTELINO WYRUSZY W PODRÓŻ
Uczniowie klas IV – VIII na zajęciach robotyki i programowania układali tory dla pociągu Intelino, rozpoczynając tym zaplanowaną serię zajęć kodowania przy użyciu tego sprzętu.
GRUDZIEŃ 2023
MIKOŁAJKI W LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI
W grudniu klasy 2b i 2c rozszerzały wiedzę techniczną i programowanie w pracowni Laboratorium Przyszłości. Mali programiści stworzyli swoje pierwsze ruchome konstrukcje, które reagowały na zapisane przez nich polecenia. Poruszali robotami DASH, a także zamienili się w pomocników świętego Mikołaja i rozwozili prezenty Pociągiem Intelino, który zaprogramowali bez użycia dodatkowego sprzętu, a mimo to sprawili, że słodkie upominki dotarły do wszystkich dzieci w szkole.
Budowanie, kodowanie i tworzenie nowych robotów dały uczniom możliwość zdobycia nowej wiedzy, którą chętnie wykorzystają podczas innych zajęć.
W mikołajki 6 grudnia do sali informatycznej zawitali uczniowie klasy 2c na zajęcia robotyki i programowania. Konstruowaliśmy „huśtawkę idealną” z klocków Lego Spike Essential. Po zbudowaniu tworzyliśmy i testowaliśmy program poruszający huśtawką i sterujący kolorami matrycy świetlnej.
EMYS – INTERAKTYWNY ROBOT DO NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Nasi najmłodsi uczniowie z klas trzecich spotykają się podczas zajęć koła języka angielskiego „Kids talk” z robotem edukacyjnym. Emys to emocjonalny i interaktywny towarzysz dzieci w nauce, który czuje, widzi, słyszy, reaguje na dotyk i zawsze umie zaangażować dzieci w radosną zabawę. Zabawa jest dla uczniów niezbędna w procesie zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Dzieci zanurzone w języku zapominają, że się go uczą.
ROBOTYKA I PROGRAMOWANIE W KLASIE 1b
Uczniowie klasy 1b w dniu 7 grudnia odwiedzili salę informatyczną. Na zajęciach robotyki i programowania – zapoznali się z robotami Dash oraz nauczyli się kodowania trasy pociągu Intelino.
EMYS – INTERAKTYWNY ROBOT DO NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Uczniowie z klas drugich podczas zajęć koła języka angielskiego „Kids talk” łączą naukę z zabawą dzięki robotowi edukacyjnemu Emys.
STYCZEŃ 2024
ROBOTYKA I PROGRAMOWANIE W KLASIE 3c
Klasa 3c również została zaproszona do sali informatycznej na zajęcia robotyki i programowania. Wspólnie budowaliśmy „huśtawkę idealną” z klocków Lego Spike Essential. Po zbudowaniu tworzyliśmy i testowaliśmy program poruszający huśtawką i sterujący kolorami matrycy świetlnej.
LUTY 2024
WŁASNE PROJEKTY LEGO
Na zajęciach robotyki i programowania uczniowie klas czwartych pracowali nad własnymi projektami pojazdów z klocków Lego Educatin Spike Prime. Natomiast uczniowie klas drugich realizowali własne pomysły konstrukcyjne z klocków Lego Education BricQ Motion Essential.
MARZEC 2024
DRZWI OTWARTE W SP17
Zespół Laboratoria Przyszłości tradycyjnie włączył się w organizację „Drzwi otwartych” w naszej szkole. Korzystając z drukarki 3D Makerbot Sketch przygotowaliśmy upominki dla naszych gości – breloczki w kształcie sowy. Pomoce zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” powitały naszych gości:
w krainie lingwistycznej – robot EMYS proponował zabawy i zadania w języku angielskim,
w krainie Laboratoria przyszłości – roboty Dash, Cue, Lego Spike Prime oraz Qoopers zachęcały dzieci do wspólnej zabawy.
UKŁADANKI LOGICZNE Z DRUKARKI 3D
Z okazji Dnia Liczby Pi uczniowie zmierzyli się z układankami logicznymi. Trójkątne układanki zostały wydrukowane na drukarce 3D Makerbot Sketch, czyli sprzęcie pozyskanym w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
KWIECIEŃ 2024
POMOCE DYDAKTYCZNE 3D
Dzięki drukarce 3D Makerbot Sketch lekcje biologii będą bardziej urozmaicone. Wydrukowaliśmy pomoc dydaktyczną pomagającą poznać anatomię żaby, a dokładniej wygląd i położenie narządów wewnętrznych.
MAJ 2024
ZESTAWY FORBOT
Uczniowie klasy 6e na lekcjach techniki zapoznali się z zestawami FORBOT do kursu Arduino ( m.in. z mikrokontrolerem, płytką stykową). Poznając poszczególne elementy zestawu wykonali pierwszy krok do eksperymentowania z elektroniką w praktyce.
PROGRAMUJEMY LEGO SPIKE ESSENTIAL
Robotyka i programowanie klas drugich w dniu 7 maja budowaliśmy „huśtawkę idealną” z klocków Lego Spike Essential. Po zbudowaniu tworzyliśmy i testowaliśmy program poruszający huśtawką i sterujący kolorami matrycy świetlnej.
CO POTRAFIĄ DASH I CUE
Na zajęciach robotyki i programowania uczniowie klas drugich bawili się wspólnie z sympatycznymi robotami Dash i Cue. Doskonalili umiejętność sterowania robotami za pomocą aplikacji w tablecie. Poznawali możliwości nagrywania dźwięków z otoczenia oraz programowania sekwencji poruszania się robotów.
CZERWIEC 2024
KRÓLEWSKA GRA
Królewska gra z Ur (the Royal Game of Ur) to jedna z najstarszych gier planszowych. Pochodzi z Mezopotamii i grano w nią ponad 4,5 tysiąca lat temu, a na poniedziałkowej lekcji matematyki zagrali w nią uczniowie klasy 8b.
Do gry wykorzystaliśmy plansze wzorowane na oryginalnej planszy znalezionej w 1922 podczas wykopalisk na Królewskim Cmentarzyskuw Ur. Można zagrać w wersję podstawową gry lub zaawansowaną. Celem gry jest przeprowadzenie wszystkich swoich pionków przez planszę zanim zrobi to przeciwnik (podobnie jak w grze chińczyk).
Nietypowe czworościenne kości i kości D2 to wydruki z drukarki 3D pozyskanej w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie obliczali też prawdopodobieństwo wyrzucenia poszczególnych liczb oczek.
Kości można zastąpić czterema monetami, użyć 14 pionków, po 7 dla każdego gracza (mogą być to pionki z warcabów lub nakrętki), a planszę pobrać z internetu i wydrukować – zachęcam do zagrania w domu!
WYKORZYSTANIE ZAKUPIONYCH POMOCY DYDAKTYCZNYCH ORAZ SPRZĘTU
w roku szkolnym 2022/2023