Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Program ma na celu stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Więcej o programie pod linkiem: https://www.gov.pl/web/laboratoria

W ramach programu Laboratoria Przyszłości szkoła zakupiła pomoce dydaktyczne oraz sprzęt o łącznej wartości 200 000 złotych. Do 31 grudnia 2021r. wykorzystano 60 % otrzymanych środków, a kolejne 40 % do 31 sierpnia 2022r. W ramach projektu zakupiono pomoce naukowe, sprzęt i wyposażenie pracowni, z uwzględnieniem propozycji obowiązkowych oraz dodatkowych rekomendowanych przez MEiN. Są to:

  • Drukarka 3D wraz z akcesoriami ( filamenty)
  • Skaner 3D
  • Laptop wraz z pakietem office
  • Wizualizer Epson
  • Mikroskop Delta
  • Teleskop Levenhuk Skyline
  • Stacja lutownicza
  • Zestaw FORBOT do kursu Arduino ( m.in. z mikrokontrolerem, płytką stykową) wraz z materiałami edukacyjnymi
  • Aparat cyfrowy z możliwością nagrywania w jakości 4K
  • Mobilny zestaw nagłośnieniowy
  • Przenośny zestaw Streetstar
  • Mikroporty z akcesoriami
  • Mikrofon z akcesoriami
  • Zestawy mikrofonów bezprzewodowych
  • Zestaw oświetleniowy
  • Gimbal do aparatów cyfrowych
  • Statyw do aparatu fofograficznego
  • Zestawy robotów edukacyjnych wraz z akcesoriami ( Apitor X, Roboty Wonder Cue oraz Dash, Roboty Qoopers, Robot Emys )
  • Pociąg INTELINO do nauki kodowania i programowania
  • Zestawy klocków do samodzielnej konstrukcji ( LEGO Education SPIKE Prime, LEGO Education SPIKE Essential, LEGO Education BricQ Motion Prime, LEGO Education BricQ Motion Essential)
  • Badawcze pracownie przyrodnicze ( „Siła i oddziaływanie”, „Energia. To działa!”, „ Pogoda i klimat”, „ Ziemia i Kosmos”, „ Zmieniająca się planeta Ziemia”, „ Struktura i właściwości materii”, „ Życie w ekosystemach”, „ Struktura roślin i zwierząt”)
  • Laboratorium Smartbee Club ( „ Pociąg elektromagnetyczny i budowa silnika jednobiegunowego”, „ Kolorowa strona lustra”, „ Mechanika”, „ Elektrostatyka”, „ Próba ognia”, „ Hydrofobowy piasek”)
  • Stoliki meblowe z szafką i pojemnikami na drukarkę 3D
  • Szafy „ Kujawiak 3” z witryną
  • Zestaw mebli Kujawiak nr 4
  • Regał Mazur nr 17
  • Regał szkolny Kujawiak nr 8
  • Okulary ochronne
  • Fartuchy białe laboratoryjne

Dzięki udziałowi w programie Laboratoria Przyszłości szkoła pozyska dwie pracownie: naukowo-techniczną oraz programowania i robotyki. Od września 2022r. nauczyciele naszej placówki uczestniczą w szkoleniach, aby w pełni wykorzystać zakupione pomoce oraz sprzęt i uatrakcyjnić proces zdobywania wiedzy i umiejętności naszych uczniów, rozwijać zainteresowania, a przede wszystkim budować kompetencje przyszłości z tzw. kierunków STEAM.

 

WYKORZYSTANIE ZAKUPIONYCH
POMOCY DYDAKTYCZNYCH ORAZ SPRZĘTU
W ROKU SZKOLNYM 2023/2024

W tym roku szkolnym nadal kontynuujemy działania w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zakupiony sprzęt wspiera nas w pracy nad rozwojem kompetencji kluczowych XXI wieku naszych uczniów.

WRZESIEŃ 2023

KOLEJKA LINOWA

Zajęcia robotyki i programowania dla klas trzecich w dniu 27 września. Budowaliśmy kolejkę linową z zestawów Lego Spike Essential.

 

UKŁAD SŁONECZNY

Wykorzystanie materiałów z astronomii do przedstawienia Układu Słonecznego na lekcji geografii.


PAŹDZIERNIK 2023

BUDOWA ŁODZI BAGIENNEJ

W dniu 2 października uczniowie klas 4 – 8 na zajęciach robotyki i programowania budowali łódź bagienną z klocków Lego Spike Essential. Tworzyli  program, który powiadamiał kolorowym światłem, kiedy łódź przepływa koło krokodyla.

 

DOŚWIADCZENIA CHEMICZNE

Wykorzystanie cylindra miarowego w sporządzaniu mieszanin na lekcjach chemii.

 

DOBRA ZABAWA Z LEGO

Uczniowie klas drugich na zajęciach robotyki i programowania 3 października budowali sanie bobslejowe i tor lodowy z Lego Education BricQ Motion Essential. Następnie sprawdzali, czy bobslej pojedzie dalej, jeśli zwiększą jego masę oraz długość toru.


GRUDZIEŃ 2023

MIKOŁAJKI W LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI

W grudniu klasy 2b i 2c rozszerzały wiedzę techniczną i programowanie w pracowni Laboratorium Przyszłości. Mali programiści stworzyli swoje pierwsze ruchome konstrukcje, które reagowały na zapisane przez nich polecenia. Poruszali robotami DASH, a także zamienili się w pomocników świętego Mikołaja i rozwozili prezenty Pociągiem Intelino, który zaprogramowali bez użycia dodatkowego sprzętu, a mimo to sprawili, że słodkie upominki dotarły do wszystkich dzieci w szkole.
Budowanie, kodowanie i tworzenie nowych robotów dały uczniom możliwość zdobycia nowej wiedzy, którą chętnie wykorzystają podczas innych zajęć.

 

W mikołajki 6 grudnia do sali informatycznej zawitali uczniowie klasy 2c na zajęcia robotyki i programowania. Konstruowaliśmy „huśtawkę idealną” z klocków Lego Spike Essential. Po zbudowaniu tworzyliśmy i testowaliśmy program poruszający huśtawką i sterujący kolorami matrycy świetlnej.

EMYS – INTERAKTYWNY ROBOT DO NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO 

Nasi najmłodsi uczniowie z klas trzecich spotykają się podczas zajęć koła języka angielskiego „Kids talk” z robotem edukacyjnym. Emys to emocjonalny i interaktywny towarzysz dzieci w nauce, który czuje, widzi, słyszy, reaguje na dotyk i zawsze umie zaangażować dzieci w radosną zabawę. Zabawa jest dla uczniów niezbędna w procesie zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Dzieci zanurzone w języku zapominają, że się go uczą.

 

ROBOTYKA I PROGRAMOWANIE W KLASIE 1b

Uczniowie klasy 1b w dniu 7 grudnia odwiedzili salę informatyczną. Na zajęciach robotyki i programowania – zapoznali się z robotami Dash oraz nauczyli się kodowania trasy pociągu Intelino.

EMYS – INTERAKTYWNY ROBOT DO NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO 

Uczniowie z klas drugich podczas zajęć koła języka angielskiego „Kids talk” łączą naukę z zabawą dzięki  robotowi edukacyjnemu Emys.


STYCZEŃ 2024

ROBOTYKA I PROGRAMOWANIE W KLASIE 3c

Klasa 3c również została zaproszona do sali informatycznej na zajęcia robotyki i programowania. Wspólnie budowaliśmy „huśtawkę idealną” z klocków Lego Spike Essential. Po zbudowaniu tworzyliśmy i testowaliśmy program poruszający huśtawką i sterujący kolorami matrycy świetlnej.


LUTY 2024

WŁASNE PROJEKTY LEGO SPIKE

Na zajęciach robotyki i programowania uczniowie klas czwartych pracowali na własnymi projektami pojazdów z klocków Lego Spike Prime.


MARZEC 2024

UKŁADANKI LOGICZNE Z DRUKARKI 3D

Z okazji Dnia Liczby Pi uczniowie zmierzyli się z układankami logicznymi. Trójkątne układanki zostały wydrukowane na drukarce 3D Makerbot Sketch, czyli sprzęcie pozyskanym w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

 

 

WYKORZYSTANIE ZAKUPIONYCH POMOCY DYDAKTYCZNYCH ORAZ SPRZĘTU
w roku szkolnym 2022/2023

 

Opublikowane: 8 października, 2023

Możliwość komentowania została wyłączona.